§ The exhibition The Zone with No Winds _artist interview 2025
 Contemporary Art Studies (Hongik University) x Nana & Felix
“Culture is, in essence, the act of collectively writing semi-fictional and semi-factual stories through ongoing dialogue. Here, storytelling itself is crucial, and we must carefully consider the fundamental needs or intentions underlying it. From this viewpoint, the artist’s role is to capture the current, ongoing narrative of reality, like a checkpoint, and present it back to us.”
➡︎ To read the full text in PDF


§ 전시 <무풍지대> 작가 인터뷰 2025
 홍익대학교 현대미술학회 C.A.S. x 나나와 펠릭스
“하지만 궁극적으로 문화라는 건 우리 모두가 계속 만들어내는 과정이라고 생각합니다. 반-허구/반-사실의 이야기를 우리 모두가 써 내려가며 서로 계속 대화를 나누는 것이 문화라고 생각합니다. 여기서, 이야기를 하는 행위 자체가 굉장히 중요한데요. 그 안에 잠재하는 근본적 욕구 혹은 의도가 무엇인지 늘 주의 깊게 생각할 필요가 있습니다. 이런 관점에서 볼 때, 예술가의 역할은, 현재 진행 중인 현실의 이야기를 정확히 포착해서 중간 점검 하듯이, 다시 보여주는 것이 아닌가 하는 생각이 듭니다”
➡︎ 인터뷰 전문 보기


§ Vanishing Traces of the [In]complete 2024
 Jaeyong Park, art critic
"[...]Nana and Felix employ a methodology that mirrors the photographic act itself. While traditional photography captures the momentary press of a shutter, their installations operate on a parallel yet expanded temporal plane. The critical distinction lies in their radical reframing: rather than wielding a camera, they appropriate the entire city as their apparatus."
➡︎ To read the full text in PDF


§ 완성되기 전에 사라질지 모르는 2024
 박재용, 미술평론가
“두 명의 개별 작가가 아닌 하나의 콜렉티브로서, 나나와 펠릭스가 하는 일은 마치 사진을 찍듯 무언가를 포착하는 것 같기도 하다. 셔터를 누르는 찰나의 시간을 기록하는 것이 사진이라면, 나나와 펠릭스의 설치 작업 역시 사진과 마찬가지다. 차이가 있다면, 이들은 카메라 대신 도시 전체를 프레임으로 삼았다는 점이다. ‘개발’을 위해 사라질 동네를 밤마다 돌아다니며, 소멸될 운명에 처한 도시의 한 순간을 ‘촬영’했다. 거대한 카메라의 셔터를 누르듯, 버려진 액자들을 수집했다. 작품이 놓인 장소는 이를 인화하는 현상소가 되었다. 그리하여 그들의 사진에는 도시의 시간이 겹쳐진다. 이 도시는 어느 날 갑자기 사라질 지 모르는 도시, 과거가 사라진 것처럼 구는 도시, 기억 상실증에 걸린 듯한 도시다. 그러니 나나와 펠릭스의 ‘사진’을 예술적인 것을 넘어 현재에 관한 고고학이라 불러야 할 지도 모른다.”
➡︎ 평론글 전문 읽기


§ Leepoétique [리포에틱] IN-DEPTH artist 나나와 펠릭스 2024
 이문정 x 나나와 펠릭스
“나아가, 사회의 문제를 인식하고 비판적으로 분석하는 것이 부정적인 인식에서 시작하는 것이라고 본다면 그것 또한 위험하다고 생각한다. 우리 둘 다 좋아하는 조지 오웰(George Orwell)의 ⟪동물농장(Animal Farm)⟫ (1945)을 보면 결국 아무리 좋은 변화도 변질될 수 있다. 따라서 아끼고 사랑하는 것일수록 더 비판적이어야 한다.”
➡︎ 인터뷰 전문 읽기


§ ‘Beauty Itself Must Be Conflictive’ 2024
 Seungjoo Cha, cheif curator at ARKO Art Center x Nana & Felix
"Our working is in this sense always photographical. As I see it, if we want to talk about life, our surroundings, and the landscape we live in, then the most straight forward way is to work with actual pieces of this landscape. On the other hand, I see artworks as interruptions, as small cutouts from the world that, in interrupting the continuity of the world, makes the world visible."
➡︎ To read the full text in PDF; coming soon


§ '아름다움 그 자체가 갈등을 일으켜야만 합니다' 2024
 차승주, 아르코미술관 학예사 x 나나와 펠릭스
"그런 의미에서 저희의 작업 방식은 항상 ‘사진적이다’라고 할 수 있습니다. 제가 생각할 때, 우리가 삶에 대해, 그리고 우리를 에워싼 풍경에 대해 이야기하고 싶을 때 가장 직접적인 방법은 이 풍경의 실제 조각들을 가지고 작업하는 것입니다. 한편 저는 예술 작품이란 이 세계에서 떨어져 나온 작은 조각이자, 세상의 연속성을 끊으며 반대로 세계를 인지하게 만드는 '방해물'로 생각합니다."
➡︎ 평론글 전문 읽기


§ A ‘cultural landscape’ found in the intervals of accumulated time and space_ Slow sensitivity amidst the wild flows of displacement 2024
 Kyeonghan Hong, art critic
"This philosophical approach emphasizes that Nana & Felix's work is, on the one hand, a form of ‘play’ ; on the other, their work emphasizes a methodical contact with and experience of the world, including their interactions with everyday objects. By paying attention to the embodied experiences of both artists, we are able to gain a deeper understanding of the sensory and aesthetic qualities of objects and better read the narratives that lie hidden within them."
➡︎ To read the full text in PDF


§ 누적된 시공간의 틈에서 발견한 ‘문화적 풍경’_밀려남의 거친 흐름 속 느릿한 예민함 2024
 홍경한, 미술평론가
"이것은 나나와 펠릭스의 작업이 한편으론 일종의 ‘놀이’같지만 일상적인 사물과의 상호 작용을 포함하여 세계와의 접촉과 경험을 강조하는 철학적 접근 방식이다. 두 작가의 체화된 경험에 주의를 기울임으로써 우리는 물체의 감각적이고 미적인 특성을 더 깊게 파악하고 그 안에 숨겨진 이야기를 읽어낼 수 있다.”
➡︎ 평론글 전문 읽기


§ Chirping crickets, plush roses, meandering culverts and skyscrapers; Wandering with Nana & Felix 2022
 Luca Pagliari, PhD. visual artist, curator, academic researcher and educator
"Focusing on the city both as a tangible place and as a metaphor, Nana & Felix critically address the issues of frantic development and environmental transformation while acknowledging our dependency on the comfort deriving from this very process, and reflecting on humans’ quest for beauty as an essential psychological tool for survival. Through a very personal approach to the notion of home paired with a lucid analysis and an exquisite representation of industrial production, consumerism, urban planning and propaganda, they try – as they wrote in a preparatory document for the show – to understand and elaborate the “aesthetics of progress”.
➡︎ To read the full text in PDF


§ 귀뚜라미 울음, 고매한 장미, 구불구불한 배수로와 고층 빌딩, 그리고 나나와 펠릭스와 거닐기
 루까 빠야리 PhD, 교수, 학술연구원, 시각 예술가, 큐레이터 2022
"실질적 장소이자 은유적 표현으로서, 도시라는 주제에 초점을 맞춘 이번 나나와 펠릭스의 전시 <모든 것은 무너진다>는 광란의 개발과 그에 따른 환경의 변화와 같은 문제를 비판적으로 다루는 동시에, 편안함에 의존하게 되는 우리 인간의 속성을 인지하고, 생존을 위한 원초의 심리적 도구로서 아름다움을 탐구하는 인간의 여정을 반영한다. 산업생산, 소비주의, 도시계획 및 국가적 선전에 대한 그들의 명료한 분석과 절묘한 묘사, 그리고 집(고향)에 대한 그들만의 개인적 해석이 어우러진 이번 전시에서, 그들은 ‘발전의 미학’을 – 그들이 쓴 전시 개요에서도 찾아볼 수 있듯이 – 이해하고 상술하려 노력한다."
➡︎ 평론글 전문 읽기


§ The Beautiful Irony of Urban Images 2022
 Prof. Bora Kim, art theorist and critic, visiting professor at Hongik University
"The  duo recalled the time, many years ago, when they first met in Finland, often talking and sharing  their mutual appreciation of empty lots. To me, this anecdote explains a great deal about their  particular notion of beauty. There is an ironic thread that runs through their entire artistic practice."
➡︎ To read the full text in PDF


§ 도시 이미지의 아름다운 역설 2022
 김보라, 예술학/예술비평, 홍익대학교 초빙교수
"두 사람은 오래전 핀란드에서의 만남을 회상하며 공터가 지닌 아름다움에 대해 한참을 이야기 나누고 서로에게 공감했던 기억을 들려주었다. 이러한 과거의 에피소드 또한 내게는 비슷한 맥락으로 여겨진다. 대상을 바라보는 역설적 시각은 이들의 작업 전체를 관통하는 것이다."
➡︎ 평론글 전문 읽기